قطع به یقین واگذاری دفتر نمایندگی خانه مطبوعات سقز در سال ۹۸ از اساس باطل و غیرقانونی بوده است. در ماده ۳ تبصره ۱ اساسنامه خانه مطبوعات قید گردیده: تأسيس دفاتر نمايندگی خانه مطبوعات و رسانه ها و انتخاب نماینده در شهرستان های استان كه تعداد اهالی رسانه آن بيش از ۲۰ نفر عضو اصلی «خانه استان» باشد، بلامانع است در حالیکه مدعیان دفاع از آزادی بیان در سقز مطابق اساسنامه حتی ۳ خبرنگار عضو خانه مطبوعات استان نبودند. 

 مطابق اساسنامه شاغلان مطبوعات به افراد ذیل گفته می شود:

ماده۴۲– کلیه شاغلان مطبوعات، پايگاههای خبری و نمايندگيها و سرپرستيهای روزنامه‌های سراسری و خبرگزاریها که در بخش تحریریه و در قالب شغل اصلی و به صورت مستمر یا پاره وقت فعالیت می‌کنند اعم از گزارشگر، مترجم، عکاس خبری، نویسنده، تنظیم کننده اخبار، کاریکاتوریست، گرافیست، خبرنگار، دبیر گروه،‌ معاون دبیر گروه،‌ معاون سردبیر، عضو شورای سردبیری، سردبیر، مدیرمسئول و صاحب امتیاز که دارای شرایط زیر باشند، می‌توانند به عضویت خانه و یا هیأت مدیره درآیند.

 داشتن تابعيت جمهوری اسلامی ايران 

 تدين به يكی از اديان به رسميت شناخته شده در قانون اساسی

 پايبندی به قانون اساسی بويژه اصول بنيادين آن

عدم اشتهار به فساد اخلاقی

 داشتن حداقل مدرك کارشناسی يا معادل آن

 اقامت داشتن در حوزه فعاليت خانه مطبوعات يا واقع بودن دفتر مركزی رسانه متبوع در استان مربوطه

 برخورداری از حداقل یک سال سابقه اشتغال اصلی و مستمر بيمه‌ای رسانه‌ای یا بیمه صندوق هنرمندان (منتهی به هر مجمع عمومی) در يكی از نشريات چاپی یا الکترونیک و يا نمایندگی روزنامه‌های سراسری و خبرگزاريها 

 ارايه پروانه فعاليت دفتر برای نمايندگی يا سرپرستی رسانه‌های سراسری

 قبول و تعهد اجرای مقررات اين اساسنامه و مصوبات قانونی خانه مطبوعات و رسانه های کشور

 امضای میثاق نامه اخلاق حرفه‌ای

 باید اذعان داشت: مدعیان رسمی خانه مطبوعات سقز مشروعیت قانونی نداشتند رسالت اصحاب رسانه بر اساس بیان و انتشار واقعیت هاست. با تمام احترامی که برای این دوستان قائل‌ام اما در راستای تنویر افکار عمومی باید گفت: بسیاری از آنها عضویت و صاحب امتیاز بودنشان علاوه بر اینکه به لحاظ تداخل صنفی برخلاف شرع و موازین اسلامی است بلکه بر خلاف اساسنامه خانه مطبوعات نیز می باشد. اکثر این دوستان چند  شغله با مدرک دیپلم مستخدم دولت شده و طی این سالها مدرک دانشگاهی گرفتند الان هم خود را خبرنگار رسمی اتلاق می کنند بدون اینکه یکسال فعالیت مستمر پیشکش حتی یک روز هم بیمه رسانه‌ یا بیمه هنرمندان داشته باشید. البته دوستانی که صداقت دارند می توانند؛ بیانیه خود را در فضای مجازی برای کاربران با ارائه اشتغال یکسال فعالیت مستمر و بیمه رسانه‌ای منتشر نمایید.

 

 در واقع حکم های که از سوی هیأت مدیره خانه مطبوعات استان کردستان طی ۳ دوره برای آقایان:( ف م ) صاحب امتیاز و مدیر مسئول، ( ن ک ) صاحب امتیاز و مدیر مسئول و بلاخره ( ا م ح ) عضو شورای نویسندگان فصلنامه هایا مریوان ( هایا مریوان سلب امتیاز شده کجا و سقز کجا ) با لابی‌گری و باند بازی صادر شده است نه بر اساس شایسته سالاری و امضاء میثاق نامه اخلاق حرفه‌ای اساسنامه خانه مطبوعات ( منبع سامانه جامع رسانه‌ها و سایت خانه مطبوعات استان کردستان )

 

 به هر حال تخلف تخلف است رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای فرقی با یکدیگر ندارد. لذا در راستای صیانت از شاغلین مطبوعات و تبعیت از قانون دادخواست شکایت خود را با ارائه مدارک و مستندات بر علیه دفتر نمایندگی سقز و اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات استان کردستان به اتهام؛ زیر پا گذاشتن قانون و عمل نکردن به مندرجات اساسنامه خانه مطبوعات، تحصیل مال نامشروع از طریق دریافت یارانه دولتی، جذب آگهی تبلیغاتی توسط کانال های تلگرامی و اینستاگرام، انتشار آگهی مزایدات و مناقصات بصورت چاپی یا الکترونیکی، برگزاری کارگاه های آموزش خبرنگاری، تداخل صنفی تعدادی از مدیران صاحب امتیاز، اجحاف ناروا در حق افراد و باند بازی، توهین و تخریب و...را تقدیم دادستان محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سقز نموده‌ و در یکی از شعبات ... بازپرسی در حال رسیدگی است.